Az egyéb téren elmaradást nem mutató, megkésett beszédfejlődésű gyermekek mutathatnak enyhe viselkedési vagy érzelmi problémákat két évesen, de ezek eltűnnek, amint a beszédben beérik kortársaikat. "A szülőket nagyon aggaszthatja, ha gyermekük nem beszél úgy, mint a többiek. Az eredményeink szerint azonban ezt nem kell aggódni amiatt, hogy a két évesen még nem beszélő gyermek később nyelvi és pszichés zavarokkal küzd majd.” – mondta a tanulmány vezetője, Andrew Whitehouse, a Nyugat-Ausztrál Egyetem Telethon Gyermekegészségügyi Kutatóintézetének fejlődési pszichopatológiai adjunktusa. Az eredmények a Pediatrics augusztusi számában jelennek majd meg.
A gyermekek mintegy 18 százalékánál mutatkozik a kifejező nyelv megkésett fejlődése. A kifejező nyelv a beszédet jelenti, a nyelvi befogadás képessége pedig azt, hogy megérti a beszédet és a gesztusokat. A legtöbb esetben ezek a gyerekek végül beérik kortársaikat, de eddig nem lehetett biztosan tudni, hogy a kifejezőképesség késlekedése később okoz-e bármilyen zavart. Ennek kiderítésére Whitehouse és munkatársai 1 600 gyermek szüleit kérték meg, hogy töltsék ki a Nyelvi Fejlődési Tesztet, melyből kiderült, hogy 142 gyermek kezdett későn beszélni. A gyerekeket 17 éven át követték nyomon, ez idő alatt öt nyelvi és pszichoszociális felmérést végeztek rajtuk, minden második vagy harmadik évben.
A megkésett beszédfejlődésű gyerekeknél két évesen viselkedési és érzelmi zavarok jelentkeztek, Whitehouse-ék szerint azért, mert frusztrálta a kicsiket, hogy nem tudnak kommunikálni. A problémák megszűntek, amint elérték a normál fejlettségi szintet, és más területeken nem mutattak elmaradást. "A legjobb, amit a szülő tehet, ha ingergazdag környezetet biztosít gyermekének a nyelvi fejlődéshez. Ez azt jelenti, hogy le kell ülni velük játszani, beszélni hozzájuk, olvasni nekik, kommunikálni az ő szintjükön.” – javasolta Whitehouse.
„Az eredmények bíztatóak a szülők számára. A beszédfejlődés késlekedése gyakran eltűnik az iskola megkezdésére. A megkésett fejlődés pedig nem rejti magában a későbbi érzelmi és viselkedési zavarok kockázatát.” – tette hozzá Dr. Andrew Adesman, a Steven and Alexandra Cohen Gyermekkórház vezető gyermekgyógyásza.
Tájékoztatásul íme, a gyermeki beszédfejlődés néhány mérföldköve:
- - 15 hónaposan meg kell értenie egyszerű utasításokat.
- - 18 hónaposan felszólításra meg kell tudnia mutatni bizonyos testrészeit
- - Két évesen összetett utasításokat is meg kell értenie (Például: „Vedd fel a labdát, és hozd ide nekem!”)
- - A válaszadás késlekedésére utal, ha nem fordul oda, mikor a nevét mondják, vagy nem létesít szemkontaktust.