Milyen a gyermeki lélek? II. rész

 Magát nem ismeri fel, de a környezetében lévőket igen. Az első életév végére veszi észre és figyeli önmagát, mozdulatait, cselekvéseit a tükörben.

Egy csecsemőnél, ha a keze eltűnik a látóteréből, akkor azt gondolja, hogy eltűnt, akár a papája, aki épp kiment az ajtón, majd idővel rájön arra, hogyha közelíti a kezét a szeméhez, akkor látja, ha távolítja, akkor kevésbé. Ezt a test-séma kialakulásának nevezzük.

Az önmagunkról való tudást a lélektanban énnek nevezik. Tehát, a tapasztalatokat, ismereteket, a saját testükről, az emlékeket a cselekvéseikről ezek teszik lehetővé. A gyermek így különíti el önmagát a külvilágtól.

A szülők partnerként kell, hogy részt vegyenek ebben a folyamatban, hiszen például a kérdésekre türelmesen válaszolva, hozzásegítik gyermeküket a fejlődéshez.

Egy olyan kicsi, aki nem kap választ a kérdéseire, előbb-utóbb nem is fog kérdezni. Figyelembe kell venni azt, hogy ezek az apróságnak tűnő dolgok - amelyek nem is olyan jelentéktelenek – befolyásolni fogják azt, hogy majd annak idején a gyermekből lett felnőtt, hogyan fog viselkedni, hogyan érti meg saját picinyét.

Az én kialakulásával párhuzamosan alakul ki a másokról való tudás, amely által el tudjuk különíteni magunkat a környezettől.


Sok kisgyermek eleinte nem tudja, hogy a társainak is ugyanúgy vannak szülei, mint neki.

A kicsik, játékaikban gyakorolják az én és a másik szerepét. Egyszer alanya, máskor tárgya a játéknak, így begyakorolja, hogy változnak a szerepek és megtanulja elkülöníteni az ént valamint a másikat. A játékában csupán beleéli magát a másik szerepébe. Ebből eredeztethető, hogy az én élmény társas eredetű, a másikkal való kapcsolatból születik.

Ezért is jó, ha van testvére vagy társai – például az óvodában - egy kisgyereknek, mert fontos a társakkal, a kortársakkal való együttlét.

Egy óvodás gyermek egyszerre egy szempontból értelmez helyzeteket, míg a felnőttek több, akár számos szempontot képesek egyidejűleg figyelembe venni.  Ezeket a műveleteket a gyerekek 5-7 évek koruk körül kezdik el alkalmazni a helyzetmegoldásoknál, azonban gondolatmeneteikben egyszerre csak egy nézőpont szerint értékelnek. Gyermeklélektanilag ezt centrálásnak nevezzük.

Gondolkodásuk én központú.

Például azt gondolják, hogy azért megy le a nap este, mert ők elfáradtak. Reális világkép ismereteik vannak, de labilis a tudásuk. Előfordulhat, hogy azt hiszik, hogy a szüleik azért mennek dolgozni, mert ők addig óvodában vannak. Másképp gondolkodnak a világ dolgairól, mint a felnőttek. Azonban nagyon fogékonyak például a metakommunikációra.

Szilágyi Alexandra

 

Mit tegyünk az állandó éhség ellen?

 A mindennapi élettel járó stressz, az elégtelen alvás, a táplálkozási szokások és egy sor más tényező mind hozzájárulhatnak ahhoz, hogy folyamatosan éhesnek érezzük magunkat, még akkor is, ha nemrégiben ettünk. Szerencsére vannak olyan módszerek és praktikák, amelyek segíthetnek enyhíteni ezt az állandó éhség érzését, és támogatni az egészséges étkezési szokások kialakítását.

3 zsírégető zöldturmix recept reggelire

Az egészséges életmódhoz hozzátartozik az egészséges táplálkozás is. A reggeli az egyik legfontosabb étkezésünk, amelynek segítségével energiát és vitalitást nyerünk a nap során. Ha szeretnéd felfrissíteni reggeli rutinodat, és egészségesen, mégis finoman indítani a napot, akkor a zöld turmixok ideális választás lehetnek számodra.

© 2008. Noinetcafe. All Rights Reserved.