Janata Kriszta nem csak egy sikeres marketing tanácsadó, hanem a A Budapesti Metropolitan Egyetem címzetes docense és a kkv marketing szak oktatója, és a Marketing Commando rendezvényeinek szervezője, előadója. A Szövegírás szenvedéllyel című könyv szerzője.
Azt kevesen tudják róla, hogy a Marketing Commandóból jól ismert Wolf Gábor, nem csak az üzlettársa, hanem a férje is egyben, és az elmúlt évek sikerei bebizonyították, hogy a házasság és az üzlet jól megfér egymás mellett.
Kíváncsiak voltunk, hogyan lehet összeegyeztetni a családot, egy sikeresen vállalkozással, és mi a titok, amitől egy nő sikeres lesz minden területen.
- Hogyan lettél vállalkozó?
Kényszerből: a férjem Bt-jébe kellett egy kültag, hogy elindíthassa. Eredetileg annyira más értékrendben szocializálódtam, hogy akkor direkt szégyelltem, hogy vállalkozó lettem.
Nagyon idegen volt tőlem. Nem is tudom, ez mikor változott meg, de ma már nagyon élvezem ezt a szabadságot. De ha valaki megkínálna egy kitűnő állással, kitűnő cégben, jó közösségben, szép feladatokkal, az is nagyon csábító lenne. Egyelőre a férjem mindezt felkínálja a saját cégünkben, úgyhogy maradok:)
- Hogyan tudod összeegyeztetni a munkát a családdal és a házassággal?
Egyre könnyebben, mert felnőttek a gyerekeim. Amíg kicsik voltak, a nagyszülők dolgoztak - én nem. Frusztrált, de a gyerekeim sokkal jobban érdekeltek, mint a karrierem.
Viszont a házasságunknak kifejezetten jót tett, amikor egyre mélyebben beleolvadtam a cégbe: megértettem a férjem egy csomó döntését, viselkedését, teljes átfedésbe kerültek a céljaink. Azóta egy külföldi konferencia nem azt jelenti, hogy ő itthon hagy engem a rumlival, hanem egy kitűnő közös kaland. A közösen elért siker meg kifejezetten boldoggá tesz minden kapcsolatot - egy házasságot is.
- Mi motivál a mindennapi munkád során, miből merítesz erőt?
Az a cél, ami az évek alatt egyre szebbé és nagyobbá alakult: nevezzük víziónak, missziónak. Ma már nem az a célom, hogy eladjak egy tréninget, vagy megszerezzek egy ügyfelet, hanem hogy a többi kkv-sok ugyanolyan büszke és önérzetes vállalkozók lehessenek, mint amilyen én lettem. Senkinek ne kelljen azzal a szégyenlőséggel vállalkozóvá válnia, mint anno nekem. A marketing abban segít nekik, hogy becsületesen, csalás, lopás nélkül is csodás eredményeket, elismerést érhessenek el. Ha reggel kinyitom a szemem és a munkára gondolok, büszke vagyok: amit csinálok, az nekem jó lesz - de rajtam kívül még sokkal többeknek sokkal többet segít, mint nekem. Ezért már érdemes felkelni:)
- Mi az, amire a legbüszkébb vagy a munkád területén?
Az ügyfeleink nyíltan a szemembe mondott elismerésére. Amikor tudom, hogy direkt engem megkeresett a tömegben, írt egy emailt az ügyfélszolgálatunkra, vette a fáradságot, csak hogy megköszönje, amit tettem. Amikor elmondják, milyen sikereket értek el azzal, amit tőlem tanultak.
Amikor a Z generációs diákjaim felnéznek a mobiljukból, és egyre érdeklődőbben ülnek az óráimon, bejárnak az előadásaimra és (!!!) bejelölnek a Facebookon - tudom, hogy ez mekkora elismerés tőlük.
És persze óriási visszaigazolás volt a Budapesti Metropolitan Egyetemtől a címzetes docensi rang - mivel nincs “papírozott” marketinges szakképzettségem, ezt a szakmai, akadémiai címet óriási eredménynek érzem.
- Szerinted mennyire értik és alkalmazzák a mai marketinget a hazai vállalkozók, hiszen az online marketing megjelenésével sok újdonság is megjelent.
Nagyon érdeklődőek, de ma könnyű érdeklődni: minden az orrunk elé kerül. Azt látom, hogy sajnos a többség stratégia nélkül, a látott minták alapján próbálkozik, azt merik kipróbálni, csinálni, amit másoknál úgy látják, hogy működik. Ezért tartom fontosnak, hogy mi, amolyan marketing kísérleti nyúlként, minél több dolgot kipróbáljunk a saját marketingünkben: ha ezzel jó példát mutatunk, akkor a követőink is több eszközzel, módszerrel mernek megpróbálkozni.
- Ha egy jó tanácsot kéne adnod egy női vállalkozónak mi lenne az?
Merjen nő maradni, bátran használja ki a női agyát, képességeit, ösztöneit. A biznisz és a marketing abszolút férfias, gyakorlatilag katonai világ: piachódítás, versenyelőny, konkurencia harc, árverseny - tiszta tesztoszteron. A nők persze ebbe is bele tudnak tanulni, és helyt tudnak benne állni - de kár lenne veszni, hagyni a nőies attitűd előnyeit. Ilyen például az, hogy a női vállalkozók sokkal kockázatkerülőbbek, mint a férfiak - lassabban nőnek fel a cégeik, viszont biztosabban! A nők például ösztönösen figyelnek a kis, igényes részletekre, a jó kapcsolattartásra, szeretnek együttműködni, alapos információt, biztonságos garanciát kapni és adni - mi ez, ha nem zseniális üzleti érzék?