szerda, 13 december 2017

Ivóvíz: lehet túl sok a jóból?

A dehidráció az állóképességi sportot űzők ősellensége, és ezt mindenkinek, aki a vasárnapi New York City Marathonon indult, jelen volt a gondolatai között.

Egy életveszélyes kór, mely folyamatosan hizlal

A 14 éves Hannah Wilkonson már több mint 155 kg, mégis folyton éhesnek érzi magát. Az arizonai lány Prader-Willi szindrómában szenved, ami lényegében kóros falánkságot jelent.

A kamillatea használatának helyes útja

Nagymamáink gyakran emlegették a kamillatea jótékony hatásait különféle betegségek esetén, ám nem mindegy, hogyan készítjük el! A gyógyulás eléréséhez fontos a kamillatea használatának helyes útja.

Extraszűz olívaolajjal érdemes zöldséget sütni

Egészségesebb a zöldséget extraszűz olívaolajban megsütni, mint főzni, mivel így az ételben található antioxidánsok száma növekszik, ráadásul az olajban található fenolok a zöldségekre is átkerülnek. A fenolok és az antioxidánsok segítenek abban, hogy rákot és a diabéteszt elkerüljük.

Tipikus nyári betegségek, veszélyforrások

A nyár legmelegebb időszakában sajnos nem mindig csak a fürdőzés és napozás jut osztályrészül. Ilyenkor sajnos a néha kánikulai meleg, a sajátos étrend, nyári szabadidős tevékenységek olyan veszélyeket rejthetnek magukban, amikre jó előre felkészülni, amiket jobb elkerülni.

 Tipikus nyári betegségek, veszélyforrások:

Fokozott folyadékvesztés, kiszáradás

Az idei nyár különösen nagy meleget hozott magával, legalábbis az elmúlt napokat nézve. Az egyik legsúlyosabb következménye a lassan elviselhetetlenné váló melegnek a kiszáradás. Az emberi szervezet víztartalma kortól függően változik. Csecsemőkorban a teljes testtömeg kb. 78%-a, egy felnőtt férfi esetében kb. 60%-a, idősebb nők esetében kb. 55%-a víz. Nem meglepő, hogy minden különösebb, esetleg fennálló betegség nélkül is, a kiszáradásra a legérzékenyebbek a csecsemők és a nagymamák. Előbbiek azért mert a szervezet megfelelő víztartalmát szabályozó mechanizmusok még éretlenek, illetve a folyadékfelvételt esetükben csak a szülő gondoskodása biztosítja, utóbbiak pedig azért, mert kisebb folyadékvesztés is arányaiban jobban megváltoztatja az eleve kisebb víztartalmat, illetve sok idősebb ember egyszerűen “elfelejt” inni.

A kiszáradásnak számos oka lehet. A leggyakoribb ok a bélrendszeri fertőző betegségek okozta hányás, hasmenés. Egyes betegségek, illetve állapotok pedig különösen sérülékennyé tehetik az emberi szervezetet a kiszáradásra. Bármilyen lázas állapot során a testünk több vizet veszít, mint normálisan. Cukorbetegeknek különösen figyelniük kell a diétájukra és kontrollálni a vércukor szintjüket, mert a magasabb vércukorszint fokozottabb vizeletkiválasztást és vízvesztést okoz. Napszúráskor a szervezet szintén több folyadékot veszít, összetett okok miatt, illetve nagyobb égési sérülések szintén fokozott vízvesztéshez vezethetnek.

A kánikulai meleget egészséges emberek is megszenvedik. Csecsemők, idősek vagy a fenti betegségekben szenvedők azonban könnyen végzetes kiszáradást szenvedhetnek, ha nem figyelnek oda a megfelelő folyadékbevitelre.


A kiszáradás jelei

Attól függően, hogy milyen mértékű a kiszáradás - enyhe, közepes vagy súlyos fokú - különböző súlyosságú tüneteket észlelhetünk. A tudati állapot a feszülttől, a komatózus, nehezen ébreszthető állapotig változhat. A pulzus és a légvétel szám emelkedik, a vérnyomás csökken. Csecsemőknél a kutacsok a fejen besüppednek, a szemek szárazok. Egy viszonylag egyszerű fizikális vizsgálattal megítélhető a hidráltsági állapot. Ez a kapilláris újratelődés vizsgálat. A vizsgálatkor a kezet a szív magassága fölé emelve, egy ujjbegyet addig kell szorítani, amíg a bőr és a bőr alatti szövetek elfehérednek. A nyomás felengedése után, a kapilláris erek vérrel való újratelődésekor a szövetek eredeti színüket nyerik vissza. Átlagosan ez 2 másodpercnél nem több. Súlyos dehidrált állapotban 4 másodperc feletti újratelődés is kialakulhat. Fontos tudni, hogy az értékben jelentős egyedi eltérések is lehetnek, illetve gyakorlatlan vizsgáló rosszul ítélheti meg a látottakat. Saját magunknak, gyermekünknek, hozzátartozóinknak vizsgálva ez csak tájékoztató jellegű. Fenti tünetek esetében feltétlenül forduljunk orvoshoz!

Laboratóriumi eltérések

Enyhe és közepes fokú kiszáradás esetében, amennyiben a kiszáradás oka ismert, sokszor nincs szükség különösebb laboratóriumi vizsgálatokra. A laboreredmények a diagnózist megerősítik, illetve a kezelés sikerességét támaszthatják alá. Súlyos kiszáradásban a szérum nátrium szintje lehet fontos. (Akár hypo-kevés, akár hyper-sok nátrium mutatkozik a vérben, az fontos információt hordoz az orvosnak, mert más betegségek, állapotok okozzák az egyik fajta, és mások a másik fajta kiszáradást, más kezelést követelve.) Egyes esetekben a kálium szint lehet emelkedett. A veseműködést jelző laborértékek (pl. karbamid, kreatinin) eltéréseket mutathatnak, mivel dehydrált állapotokban csökkenhet a vese működése is.

A kiszáradás kezelése

A kiszáradás kezelése összetett és nagy körültekintést igényel. Nagymértékben függ magától a betegtől (csecsemő, idősebb), a kiszáradás súlyosságától és a kiszáradást kiváltó októl. Az egyszerű, szájon át történő folyadékbevitel enyhe esetekben segít. Súlyosabb esetekben infúziós kezelés lehet szükséges, kiegészítve sokszor az alapbetegségre vagy a kiváltó okra specifikus gyógyszerek alkalmazásával.

www.medukacio.hu

Kövess minket Facebook oldalunkon is, ahol naponta friss cikkeket olvashatsz, és oszthatsz meg ismerőseiddel! >>>>>>>

Homonnay Zsolt miatt volt tanítási szünet fia iskolájában

Homonnay Zsolt miatt volt tanítási szünet fia iskolájában

Homonnay Zsolt miatt volt tanítási szünet fia iskolájában

A Budapesti Operettszínház...

Tovább a cikkhez
A „szeretlek” az egyik legnépszerűbb tartalom a Viberen

A „szeretlek” az egyik legnépszerűbb tartalom a Viberen

A „szeretlek” az egyik legnépszerűbb tartalom a Viberen

Az emberek egyre inkább...

Tovább a cikkhez
Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Ezen a héten a Feleségek...

Tovább a cikkhez
Buta sztereotípiák a szóhasználatunkról

Buta sztereotípiák a szóhasználatunkról

Buta sztereotípiák a szóhasználatunkról

A Twitteren feltűnő kulcskifejezéseket...

Tovább a cikkhez
Akkor fogyhatsz a legkönnyebben, ha ebben az időtartamban étkezel

Akkor fogyhatsz a legkönnyebben, ha ebben az időtartamban étkezel

Akkor fogyhatsz a legkönnyebben, ha ebben az időtartamban étkezel

A Cukorbetegség és Emésztési,...

Tovább a cikkhez
Ezzel gazdagítsd az étrended, ha csökkentenéd a vérnyomásod

Ezzel gazdagítsd az étrended, ha csökkentenéd a vérnyomásod

Ezzel gazdagítsd az étrended, ha csökkentenéd a vérnyomásod

Azért is érdemes omega-3...

Tovább a cikkhez

Számolja a karácsonyi kalóriákat? Semmi ok a pánikra!

Bár a legtöbben aggódnak, hogy az ünnepi időszak alatt mennyit fognak hízni, a Birmingham Egyetem kutatói szerint azonban felesleges ez a pánik.

Bővebben...:

Így készíts színes karácsonyi sütemény gyermekeiddel

A karácsonyi sütemény készítés egy remek mulatság az egész családnak, készítsz együtt a gyermekekkel karácsonyi süteményt, amelyből akár karácsonyi ajándék is válhat.

Bővebben...:

3 villámgyors joghurttorta recept karácsonyra sütés nélkül

Joghurttorta recept

Ha szeretnél egy nagyon finom pihe könnyű desszertet karácsonyra, próbáld ki a következő 3 villámgyors joghurttorta recept egyikét, amelyeket még sütni sem kell.

Bővebben...:

A napi öt étkezés a fogyás titka?

Előfordult már veled, hogy fogyókúraként szinte alig ettél és hízni kezdtél? Talán mégsem koplalásra van szükség, ha karcsúbb alakot szeretnél? Lehet, hogy a napi öt étkezés a fogyás titka?

Bővebben...:

Így szabadulj meg a kilóktól a citrom segítségével

Fogyókúra citrommal

A citrom olyan tápanyagokat és vitaminokat tartalmaz, amelyek segítenek többek között a felesleges zsír elégetésében. Lássuk hát, hogyan tudod a javadra fordítani ezeket a tulajdonságait, és elérni, hogy a citrom segítségével szabadulj meg a felesleges kilóktól.

Bővebben...:

Épp csak annyira laktunk jól, amennyire hisszük

Hiába kapunk ugyanannyit enni, mint mások, ha azt hisszük, kevesebbet ettünk, hamarabb leszünk éhesebbek – állítja egy friss kutatás.

Bővebben...: