szombat, 18 november 2017

A különböző vitaminok hiányának tünetei

Minden évszakban fontos, hogy elegendő mennyiségű vitamint vigyünk be szervezetünkbe. Viszont  télen, amikor  jóval kevesebb gyümölcshöz és zöldséghez jutunk hozzá, különösen ügyeljünk a megfelelő vitaminbevitelre.

 

Ugyan ez a legtöbb esetben nem okoz betegséget, de helyes táplálkozással és a vitaminszegény időszakban étrend- kiegészítőkkel pótolható. Cikkünk a legismertebb vitaminok hiánytüneteit ismerteti.

Az A-vitamin, más néven retinol, zsírban oldódó vitamin. A sejtek fejlődésében és növekedésében játszik fontos szerepet. Antioxidáns tulajdonsággal is rendelkezik. Hiánya farkasvakságot, a szem kötőhártyájának és a nyálkahártyák kiszáradását, bőrszárazságot -, és hámlást, valamint hajhullást okoz.

Az A-vitamin hiánya megelőzhető sárgarépa, spenót, máj, vaj, tej és tojássárgája fogyasztásával.

A B-vitamincsoport minden tagja vízben oldódó vitamin. Feladatuk olyan szorosan összefügg, hogy ritkán fordul elő külön egy-egy fajta hiánya.

A B1-vitamin (tiamin) az energiatermeléshez járul hozzá, szükséges az idegrendszer kielégítő működéséhez.

Hiánya fejfájást, étvágytalanságot, gyomorfájdalmat, székrekedést, emlékezet- , és koncentrációs zavarokat eredményez.

Élesztő, gabonafélék, gyümölcsök és burgonya fogyasztásával meg lehet előzni a hiányát.

A B2-vitamin (riboflavin) elengedhetetlen a zsírok és a fehérjék felépítéséhez.

Hiánytünetei a repedezett ajkak és szájzug, a száraz, gyulladt bőr és az égő, viszkető szem. Élesztő, gabonafélék, hüvelyesek, tej és sajt fogyasztásával megelőzhető a hiány.

A B6-vitamin (piridoxin) a fehérjeanyagcseréhez szükséges.

Hiánya étvágytalanságot, émelygést, hányingert, gyulladt szájnyálkahártyát és száraz bőrt okoz. Ha szeretnénk elkerülni a hiányát, fogyasszunk sok élesztőt, gabonaféléket, banánt, zöldségeket, tejet és tojást.

A B12-vitamin (kobalamin) a vörösvérsejtek képzésében és a fehérjeszintézisben vesz részt. Hiánya fáradékonysághoz, ingerlékenységhez, gyulladt, ekcémás bőrhöz és székrekedéshez vezet.

Nagyszerűen megelőzhető a hiánya máj, marhahús és élesztő fogyasztásával.

A C-vitamin, vagyis aszkorbinsav a vízben oldható vitaminok közé tartozik, így nem lehet túladagolni. Az anyagcsere folyamatokban van jelentős szerepe. Antioxidáns, védi a sejteket a szabad gyököktől. Fontos a kötőszövet és a csontok felépítéséhez, a vas felvételéhez, a folsav felhasználásához és az immunrendszer védekezőképességének fenntartásához.

Hiánya skorbutot eredményezhet, mely izomgyengeségben, bőr -, ízületi -, izom -, és fogínyvérzésben, vérszegénységben és a fogak kihullásában nyilvánul meg.

C-vitaminban gazdag a csipkebogyó, a ribizli, citromfélék, a kivi, a burgonya, paprika, paradicsom és a máj. Tehát ezekből fogyasszunk sokat, ha szeretnénk megelőzni a hiányt.

A D-vitamint, más néven kalciferolt a zsírban oldódó vitaminokhoz soroljuk. Segíti a kalcium és a foszfor felszívódását, ami nagyon fontos a megfelelő csontképződéshez.


Hiánya a csontok lágyulását és angolkórt okoz. Leginkább a bőrben képződik, de napfény hiányában pótolható csukamájolajjal, tojással, tejjel, tejtermékekkel és margarinnal.

Az  E-vitamin (tokoferol) zsírban oldódó vitamin. Fontos a sejtvédő szerepe, véd a szabad gyököktől. Hozzájárul  a vörösvértestek, az izomzat és az idegek egészségesen tartásához.

Hiánya vérszegénységhez, izomgyengeséghez, idegrendszeri zavarokhoz vezethet. A hiányt napraforgóolaj, búzacsíraolaj, gabonafélék és tojás fogyasztásával lehet elkerülni.

Ahogy a cikk elején említettük, nagyon fontos a változatos és kiegyensúlyozott étrend, ugyanis így remekül kivédhetjük a különböző vitaminhiányokat és a velük járó kellemetlenségeket. Ezért próbáljunk meg minél többet fogyasztani a cikkben felsorolt élelmiszerekből.

Izsák Adrienn

Kövess minket Facebook oldalunkon is, ahol naponta friss cikkeket olvashatsz, és oszthatsz meg ismerőseiddel! >>>>>>>

 

Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Az idei évad második legnézettebb...

Tovább a cikkhez
Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Különleges élményben lehetett...

Tovább a cikkhez
Az univerzum középpontja

Az univerzum középpontja

Az univerzum középpontja

A DC Univerzum még csak...

Tovább a cikkhez
Így etesd a madarakat télen

Így etesd a madarakat télen

Így etesd a madarakat télen

A tél közeledtével sokan...

Tovább a cikkhez
Aki így öregszik meg, tovább él

Aki így öregszik meg, tovább él

Aki így öregszik meg, tovább él

Ha az idős ember szoros...

Tovább a cikkhez
Ez a 3 fajta viselkedés jellemez bennünket konfliktusos helyzetben

Ez a 3 fajta viselkedés jellemez bennünket konfliktusos helyzetben

Ez a 3 fajta viselkedés jellemez bennünket konfliktusos helyzetben

Spanyol és olasz kutatók...

Tovább a cikkhez

Fogyasszunk minél több őszi gyümölcsöt!

Sajnos megérkezett a zord idő és ettől már csak rosszabb lesz, így nem árt oda figyelnünk az egészségünkre és felkészíteni szervezetünket az őszre.

Bővebben...:

Őszi tippek a tökéletes bor-sajt párosításhoz

Nem kell gyászolni a nyarat, hiszen a szeptember érkezésével végre beköszöntött a szüret és a borfesztiválok időszaka. Itt az idő, hogy elővegyük a féltve őrizgetett isteni borokat, válasszunk hozzá egy-két pikáns sajtot és lenyűgözzük a barátainkat!

Bővebben...:

Nyár érlelte őszi csemegénk :A szőlő

Amikor a nyár kezdetét veszi és vakációnkat töltve egyszer csak elsuhanunk a mértani pontossággal ültetett szőlőtőkék zöldellő táblája mellett, még úgy gondoljuk, nagyon messze a perc, amikor e tőkék roskadozni fognak a kövér, mézédes fürtöktől.

Bővebben...:

Épp csak annyira laktunk jól, amennyire hisszük

Hiába kapunk ugyanannyit enni, mint mások, ha azt hisszük, kevesebbet ettünk, hamarabb leszünk éhesebbek – állítja egy friss kutatás.

Bővebben...:

A cirkadián ritmusunk is befolyásolja a hízásunkat

fogyókúra

A túlsúly és az elhízás az Egyesült Államokban járványként terjed. Korábban már összefüggésbe hozták a problémát a szegényes étrenddel, sőt azt is megállapították, hogy a nap későbbi szakaszában történő étkezés szintén hozzájárul a súlyfelesleg kialakulásához.

Bővebben...:

3 napos ananász diéta

ananász diéta

Közeleg egy fontos esemény, jó lenne leadni gyorsan pár kilót? Akkor a 3 napos villámgyors ananász diéta neked szól.

Bővebben...: