szerda, 24 január 2018

A különböző vitaminok hiányának tünetei

Minden évszakban fontos, hogy elegendő mennyiségű vitamint vigyünk be szervezetünkbe. Viszont  télen, amikor  jóval kevesebb gyümölcshöz és zöldséghez jutunk hozzá, különösen ügyeljünk a megfelelő vitaminbevitelre.

 

Ugyan ez a legtöbb esetben nem okoz betegséget, de helyes táplálkozással és a vitaminszegény időszakban étrend- kiegészítőkkel pótolható. Cikkünk a legismertebb vitaminok hiánytüneteit ismerteti.

Az A-vitamin, más néven retinol, zsírban oldódó vitamin. A sejtek fejlődésében és növekedésében játszik fontos szerepet. Antioxidáns tulajdonsággal is rendelkezik. Hiánya farkasvakságot, a szem kötőhártyájának és a nyálkahártyák kiszáradását, bőrszárazságot -, és hámlást, valamint hajhullást okoz.

Az A-vitamin hiánya megelőzhető sárgarépa, spenót, máj, vaj, tej és tojássárgája fogyasztásával.

A B-vitamincsoport minden tagja vízben oldódó vitamin. Feladatuk olyan szorosan összefügg, hogy ritkán fordul elő külön egy-egy fajta hiánya.

A B1-vitamin (tiamin) az energiatermeléshez járul hozzá, szükséges az idegrendszer kielégítő működéséhez.

Hiánya fejfájást, étvágytalanságot, gyomorfájdalmat, székrekedést, emlékezet- , és koncentrációs zavarokat eredményez.

Élesztő, gabonafélék, gyümölcsök és burgonya fogyasztásával meg lehet előzni a hiányát.

A B2-vitamin (riboflavin) elengedhetetlen a zsírok és a fehérjék felépítéséhez.

Hiánytünetei a repedezett ajkak és szájzug, a száraz, gyulladt bőr és az égő, viszkető szem. Élesztő, gabonafélék, hüvelyesek, tej és sajt fogyasztásával megelőzhető a hiány.

A B6-vitamin (piridoxin) a fehérjeanyagcseréhez szükséges.

Hiánya étvágytalanságot, émelygést, hányingert, gyulladt szájnyálkahártyát és száraz bőrt okoz. Ha szeretnénk elkerülni a hiányát, fogyasszunk sok élesztőt, gabonaféléket, banánt, zöldségeket, tejet és tojást.

A B12-vitamin (kobalamin) a vörösvérsejtek képzésében és a fehérjeszintézisben vesz részt. Hiánya fáradékonysághoz, ingerlékenységhez, gyulladt, ekcémás bőrhöz és székrekedéshez vezet.

Nagyszerűen megelőzhető a hiánya máj, marhahús és élesztő fogyasztásával.

A C-vitamin, vagyis aszkorbinsav a vízben oldható vitaminok közé tartozik, így nem lehet túladagolni. Az anyagcsere folyamatokban van jelentős szerepe. Antioxidáns, védi a sejteket a szabad gyököktől. Fontos a kötőszövet és a csontok felépítéséhez, a vas felvételéhez, a folsav felhasználásához és az immunrendszer védekezőképességének fenntartásához.

Hiánya skorbutot eredményezhet, mely izomgyengeségben, bőr -, ízületi -, izom -, és fogínyvérzésben, vérszegénységben és a fogak kihullásában nyilvánul meg.

C-vitaminban gazdag a csipkebogyó, a ribizli, citromfélék, a kivi, a burgonya, paprika, paradicsom és a máj. Tehát ezekből fogyasszunk sokat, ha szeretnénk megelőzni a hiányt.

A D-vitamint, más néven kalciferolt a zsírban oldódó vitaminokhoz soroljuk. Segíti a kalcium és a foszfor felszívódását, ami nagyon fontos a megfelelő csontképződéshez.


Hiánya a csontok lágyulását és angolkórt okoz. Leginkább a bőrben képződik, de napfény hiányában pótolható csukamájolajjal, tojással, tejjel, tejtermékekkel és margarinnal.

Az  E-vitamin (tokoferol) zsírban oldódó vitamin. Fontos a sejtvédő szerepe, véd a szabad gyököktől. Hozzájárul  a vörösvértestek, az izomzat és az idegek egészségesen tartásához.

Hiánya vérszegénységhez, izomgyengeséghez, idegrendszeri zavarokhoz vezethet. A hiányt napraforgóolaj, búzacsíraolaj, gabonafélék és tojás fogyasztásával lehet elkerülni.

Ahogy a cikk elején említettük, nagyon fontos a változatos és kiegyensúlyozott étrend, ugyanis így remekül kivédhetjük a különböző vitaminhiányokat és a velük járó kellemetlenségeket. Ezért próbáljunk meg minél többet fogyasztani a cikkben felsorolt élelmiszerekből.

Izsák Adrienn

Ha tetszett a cikk kérjük lájkold, vagy oszd meg a Facebookon a cikk tetején levő gombokkal, vagy Facebook oldalunkon! >>>>>>>>

 

Kiderült, miért hívták Som Lajost főnöknek zenésztársai

Kiderült, miért hívták Som Lajost főnöknek zenésztársai

Kiderült, miért hívták Som Lajost főnöknek zenésztársai

Igazi csemegét kínál a nézőknek...

Tovább a cikkhez
Elzavarta otthonról feleségét az Irigy Hónaljmirigy dobosa

Elzavarta otthonról feleségét az Irigy Hónaljmirigy dobosa

Elzavarta otthonról feleségét az Irigy Hónaljmirigy dobosa

Kabai Lacinál betelt a pohár…...

Tovább a cikkhez
Belépett a kétszázezresek közé A Viszkis

Belépett a kétszázezresek közé A Viszkis

Belépett a kétszázezresek közé A Viszkis

December 11-én immár a kétszázezredik...

Tovább a cikkhez
Melyik a hatásosabb ránctalanító: a botox vagy a hialuronsav?

Melyik a hatásosabb ránctalanító: a botox vagy a hialuronsav?

Melyik a hatásosabb ránctalanító: a botox vagy a hialuronsav?

Még a bőrünk számára optimális...

Tovább a cikkhez
Ez az intelligens ember 10 ismertetőjele

Ez az intelligens ember 10 ismertetőjele

Ez az intelligens ember 10 ismertetőjele

A kiemelkedően intelligens...

Tovább a cikkhez
Spenót és répalé: hogyan védik az egészségünket?

Spenót és répalé: hogyan védik az egészségünket?

Spenót és répalé: hogyan védik az egészségünket?

Popeye-nek a tudósok szerint...

Tovább a cikkhez

Így készíts arcpakolást házilag a hideg időben

Arcpakolás házilag

Beköszöntött a hűvös idő, ilyenkor jót tesz bőrödnek, ha hetente legalább egyszer elkészítesz egy tápláló arcpakolást házilag.

Bővebben...:

Így készíts gyermekednek gyurmát házilag, fillérekből

Gyurma házilag

Imád a gyereked gyurmázni, már kisebb vagyont költöttél a beszerzésére? Így készíts gyermekednek gyurmát házilag, fillérekből, hogy a családi kasszát ne a gyurmázás ára terhelje.

Bővebben...:

Így készíts szappant házilag

szappan készítés

Eleged van a szintetikus anyagokkal átitatott szappanokból? Akkor így készíts szappant házilag!

Bővebben...:

Tippek a karácsony utáni diétához

Karácsony utáni diéta

Az a nagyon rossz hírem van számodra, hogy a karácsony utáni diétát már karácsonykor, sőt előtte el kellene kezdened. Ha ez nem sikerül, mert elcsábított a sok illat és íz, a szaloncukor, a bejgli, meg a zserbó, ami csak karácsonykor van, ráadásul disznóvágás volt a családban, és a friss kolbászt, meg hurkát sem tudtad kihagyni, nos akkor jöjjenek a tippek a karácsony utáni diétához.

Bővebben...:

3 fogyókúrás tea házilag

Az ünnepek közeledtével érdemes időben felkészülni nem csak a sütés-főzésre, de az esetlegesen felszedett plusz kilók leadására is. Ehhez segítségül megmutatjuk, hogyan készíthető el az alábbi 3 fogyókúrás tea házilag. 

Bővebben...:

A napi öt étkezés a fogyás titka?

Előfordult már veled, hogy fogyókúraként szinte alig ettél és hízni kezdtél? Talán mégsem koplalásra van szükség, ha karcsúbb alakot szeretnél? Lehet, hogy a napi öt étkezés a fogyás titka?

Bővebben...: