csütörtök, 21 szeptember 2017

Jótanácsok természetgyógyásztól: már most erősítsd immunrendszered a télre!

Már javában benne vagyunk az őszben és nyakunkon a tél... Ez az időszak kedvez a vírusok és a baktériumok szaporodásának. Az alábbiakban szeretnék pár dolgot megosztani veletek, ami talán segítségetekre lesz az immunrendszeretek megerősítésében, vagy ha netán már utolért benneteket a betegség, annak természetes leküzdésében.

 Fontos tudni, hogy immunrendszerünk 70-80%-a a bélfalunk baktériumflórájában található. Tehát tökéletes működéséért a baktériumflóránk a felelős. Ha ez nem tökéletes, akkor ebből egyenesen következik, hogy az immunrendszerünk sem az. A fehér cukor, fehér liszt, húsételek, konzervek, félkész- és készételek, tartósítószeres, aromásított, állományjavítókkal dúsított, ún. mesterséges ételek, nehezen emészthető ételek gyengítik immunrendszerünket! Ezért nagyon fontos a megfelelő táplálkozás, a fehérjék, szénhidrátok, zsírok, vitaminok, ásványi anyagok, antioxidánsok és flavonoidok, pro és prebiotikumok ( pl. Agávé inulin, Útifűmaghéj) megfelelő mennyiségű fogyasztása.

Először is lássuk, miért fontos az antioxidánsok fogyasztása? Mert a szervezet szabad gyökeit köti meg, vagyis nem engedi hogy a szervezet sejtjei oxigén felvétel következtében gyorsabban romoljanak, öregedjenek (pl. aszkorbinsav, chiamag, bogyós gyümölcsök, piros gyümölcsök, brokkoli, répa, spenót, olajos magvak, szezám, napraforgó, dió, kurkuma, goji, zöld tea, avokádó, hagymafélék, karfiol, cékla, paradicsom, spárga csak néhány az antioxidánsok közül). A flavonoidok ugyancsak jó támogatóink, mert növényi antioxidánsok (pl. áfonya, fekete szőlő, szőlőmagliszt-őrlemény, fekete ribizli).

 


Szervezetünk ellenálló képességének javításában részt vehetnek az erősítő táplálékok, fűszernövények, gyógynövények, teák, illóolajok, vitaminok. Lássuk mit és hogyan használhatunk!

Erősítő táplálékok a téli időszakban a melegítő hatású gabonák (pl. köles, hajdina, quinoa, amarant, barna rizs, kukorica) a zöldségfélék, friss gyümölcsök, csírák (szinte az összes szükséges vitamint, ásványi anyagot tartalmazzák), és a hidegen sajtolt olajak.

Fűszereink nem csak ételeink ízesítésére szolgálnak! Több közülük ugyanis gyulladás gátló és fertőtlenítő hatással bír (pl. ánizs, bazsalikom, csalán, édeskömény, fekete bors, gyömbér, a hagymafélék, valamint a kakukkfű, kapor, zsálya, torma).

Gyógynövényeinkről se feledkezzünk meg, hiszen országunk bővelkedik bennük és bizonyítottan szelíd módon gyógyítanak minket:) Főként az olyan flavonoid tartalmú gyógynövényekre gondolok, amik gyulladáscsökkentőként (pl. mint a bodza, kamilla, akác,hársfa, csipkebogyó) hatnak. A szaponin (köptető, nyákoldó) tartalmú körömvirágot, édesgyökért, ökörfarkkórót is használhatod. A csípős növények, mint a gyömbér vagy a mustár a vérkeringés fokozásával hatnak és illóolaj tartalmuknál fogva, orrtisztító hatásúak is.

A kakukkfű (köhögés csillapító, gyulladás csökkentő) a menta vagy a kamilla teája pedig fürdővízbe téve, vagy gőzét belélegezve is hatásos immunerősítő, légzést segítő. Bíbor kasvirág (echinacea), vagy megelőzésként vagy a már kialakult betegség leküzdésére. Homoktövist is alkalmazhatunk, ami kimagasló C-vitamin tartalmú, immunerősítő és gyulladáscsökkentő.

Szervezetünk alacsony kalciumszintje is eredményezheti hogy hamarabb elkapunk egy betegséget. Pótlására kiváló a kovaföld, szezámmag, dió, mogyoró, tökmag, napraforgó, zsázsa, füge, mazsola, chiamag, mák, gabonák és az osteomin).

De van itt még egy nagyon fontos vitamin, a D-vitamin (amit már nem is vitaminként, inkább hormonként kezelnek), ami ugyancsak növeli a szervezet ellenálló képességét, a napfény-hiányos téli hónapok alatt (pl. algákban, növényi margarinokban, zabpehelyben, a búzacsírában, és a hidegen sajtolt olajakban található).

Régi immunerősítőnk, vírus és baktériumölőnk a fokhagyma, de jó hatással van a szívre, az érrendszerre, magas vérnyomásra is. Grapefruitmag kivonatok: magas polifenol tartalmuk miatt baktérium-, vírus- és gombaölő hatásúak.

Zöld tea: jótékonyan hat vérkeringésre, kiváló méregtelenítő, gyulladáscsökkentő.

 E-vitamin antioxidáns és immunerősítő hatásának köszönhetően, sejtszinten óvja a szervezetet a szabad gyökökkel szemben (pl. hidegen sajtolt olajak,-szója, szezám, olíva, kukorica-, ligetszépe, szezám, napraforgó,  búzacsíra (E-vitamin, folsav és B-vitaminok, foszfor, kálium, magnézium és cink).

 Az  aszkorbinsav kiváló természetes C-vitamin, amely fokozza az immunrendszer működését, betegségeknél növeli a fehérvérsejtek számát,megelőzésként pedig ellenállóvá teszi a szervezetet a fertőzésekkel szemben. Az A-vitamin ugyancsak antioxidáns, csökkenti a daganatos betegségek kialakulásának előfordulását, valamint lassítja az öregedést és javítja a látást (provitaminja megtalálható az erősen sárga, piros, vagy zöld színű zöldségekben és gyümölcsökben). B-vitaminok részt vesznek az emésztésben és elősegítik az agyfunkciók megfelelő működését, de immunrendszer erősítőként is nélkülözhetetlenek (gabonák, pelyhek, sörélesztő, algák, spirulina, hüvelyesek).

Az illóolajok is nagyon hatásosak, mind a fürdővízbe (vivőanyag kell hozzá), párologtatóba, vagy akár a mellkasra kenve. Segítik az orrdugulás leküzdését, könnyebbé teszik a légzést, lazítják a nyákot és fertőtlenítenek. 10- csepp eukaliptusz olajat kell forró vízhez adni, és gőzölni vele egy törölköző alatt. Erre a célra jó még a fenyőolaj, teafaolaj, levendula is.

A Himalaya só nagyon hatásos oldat formájában az orrüreg, valamint a garat tisztítására, nyákoldásra, inhalálásra.

A gyömbér megfázás, hörghurut, arcüreg gyulladás ellen hatásos (fél-fél teáskanál őrölt gyömbért, fahéjat és szegfűszeget egy csésze meleg vízhez adva, naponta inni). Vagy 1-1-egy teáskanál őrölt gyömbér és fekete bors egy csésze forró vízhez, hagyjuk ázni pár percig, majd adjunk hozzá mézet, naponta kétszer fogyasszuk.

Cink: hozzájárul a szervezet természetes védekező képességének megfelelő működéséhez – továbbá fontos szerepe van a bőr, a haj és a köröm egészségének megőrzésében is (búzacsíra, tökmag, sörélesztő, algák, hüvelyesek, gabonák, chia, szezámmag). Szelén: antioxidáns,  illetve segít megelőzni a rák kialakulását is (algák, olíva, szőlő, maglisztek, olajos magvak, teljes kiőrlésű gabonák).

Réz: részt vesz a szervezetre ható káros oxidációs folyamatok semlegesítésében, a vas barátja, a baktériumok mérge, kalcium és a cink hasznosulásához is elengedhetetlen (hüvelyesek, gabonák, maglisztek).

Vas: immunrendszer, haj-köröm, oxigén szállítás, vérnyomás, szív, enzimek működéshez szükséges (pl. mák, zabpehely, chia, algák-spirulina, olajos magvak, csipkebogyó, szeder, cseresznye).

Amint látjátok sok módszerrel, sok növénnyel erősíthetjük immunrendszerünket, kinek mi a szimpatikus, mi válik be, eldöntheti, hiszen nem vagyunk egyformák...

Viszont, ha étkezéseitek nem tartalmaznak megfelelő mennyiségben vitamint, ásványi anyagot és azok pótlásáról táplálék kiegészítők formájában gondoskodtok, törekedjetek a természetes (növényekből, gyógynövényekből) készült, tartósítószertől, mesterséges színezéktől mentes fajták alkalmazására.

Végül nem elhanyagolható, hogy bőrünk is fontos védelmi rendszerünk! A bőr felületéről egyből a véráramba kerülnek a káros anyagok. Ezért is fontos a helyes higiénia és természetes kozmetikumok alkalmazása: bio szappanok, valamint a természetes, öko-bio tisztítószerek és mosószerek használata!

Természetesen fontos a mértékletesség, és a megfelelő használat, az eredmény érdekében. Ha nem vagyunk biztosak benne mit és hogyan használjunk, kérjük szakember tanácsát!

Nagy Éva Természetgyógyász-Fitoterapeuta

 E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.

 

Otthagyta az élő adást Gianni

Otthagyta az élő adást Gianni

Otthagyta az élő adást Gianni

Élő adás közben kisétált...

Tovább a cikkhez
Hírekben erősít a 103.9 Sláger FM

Hírekben erősít a 103.9 Sláger FM

Hírekben erősít a 103.9 Sláger FM

A 103.9 Sláger FM őszi megújulása...

Tovább a cikkhez
Bódi Gusztiék vendégül látták Mr. President-et

Bódi Gusztiék vendégül látták Mr. President-et

Bódi Gusztiék vendégül látták Mr. President-et

Most csütörtökön a Sláger...

Tovább a cikkhez
Ez az olaj enyhítheti a cukorbetegek krónikus gyulladásait

Ez az olaj enyhítheti a cukorbetegek krónikus gyulladásait

Ez az olaj enyhítheti a cukorbetegek krónikus gyulladásait

Amerikai szakemberek azt...

Tovább a cikkhez
Hol sétálj, ha erősíteni akarod az immunrendszered?

Hol sétálj, ha erősíteni akarod az immunrendszered?

Hol sétálj, ha erősíteni akarod az immunrendszered?

Dr. Eeva Karjalainen, a...

Tovább a cikkhez
Ez a házi koszt meglepő előnye a konzerv bébiétellel szemben

Ez a házi koszt meglepő előnye a konzerv bébiétellel szemben

Ez a házi koszt meglepő előnye a konzerv bébiétellel szemben

Azok a kisgyerekek, akiket...

Tovább a cikkhez

5 csodaszép színes őszi koszorú, készítsd el őket saját kezűleg

Ezekhez a szép őszi koszorúk elkészítéséhez kell némi kézügyesség és türelem, de megéri őket elkészíteni, mert remekül feldobják ősszel a bejárati ajtót.

Bővebben...:

Hogyan táplálkozzunk, hogy csökkentsük a depresszió kockázatát?

A depresszió a mai társadalmak egyik leggyakoribb betegsége. Nem csupán egy „hangulati rendellenességről” van szó, hiszen az élet minden területén hátráltathat bennünket, ráadásul olyan súlyos betegségek kockázatát is fokozza, mint a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és az Alzheimer-kór.

Bővebben...:

Fogyasszunk minél több őszi gyümölcsöt!

Sajnos megérkezett a zord idő és ettől már csak rosszabb lesz, így nem árt oda figyelnünk az egészségünkre és felkészíteni szervezetünket az őszre.

Bővebben...:
Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva...

Tovább a cikkhez

Így kell lecsökkenteni a szénhidrát mennyiséget

A szénhidrátot manapság divat ősellenségként beállítani, így gyakorlatilag teljes szénhidrátmegvonás mellett próbálnak sokan kimerítő, megerőltető munkát végezni, ami nem csak lehetetlen, de káros is az egészségre. Nem szabad túlzásokba esned neked sem – így kell lecsökkenteni a szénhidrát mennyiséget:

Bővebben...:

Szeretnék lefogyni, hogyan kezdjek bele?

fogyókúra, diéta

Mindenkinek más a motivációja, mikor megfogalmazódik benne a kérdés: Szeretnék lefogyni, hogyan kezdjek bele? Van aki, azért próbálkozik, mert kellemetlenül érzi magát a bőrében, vagy az egészsége érdekében kell tennie valamit, és persze olyanok is vannak, akik divatból fogyókúráznak.

Bővebben...:

Paleo diéta jelentése

Paleo diéta

A paleo diéta jelentése egy összetett probléma. Sokan csak egy új divatirányzatnak, esetleg a felső tízezer divathóbortjának tekintik, pedig nagyon hasznos lenne, ha minél többen megismerhetnék.

Bővebben...:

Így kell lecsökkenteni a szénhidrát mennyiséget

A szénhidrátot manapság divat ősellenségként beállítani, így gyakorlatilag teljes szénhidrátmegvonás mellett próbálnak sokan kimerítő, megerőltető munkát végezni, ami nem csak lehetetlen, de káros is az egészségre. Nem szabad túlzásokba esned neked sem – így kell lecsökkenteni a szénhidrát mennyiséget:

Bővebben...:

Hány percig kell a tojást főzni ha…

Ha esetleg nem vagy konyhatündér, valószínűleg akkor is tisztában vagy azzal, hogy a tojás állaga főzés után többfajta lehet. A szakértők már réges-régen kikísérletezték, hogy hány percig kell a tojást főzni, ha lágy vagy kemény tojást vagy a kettő közötti átmenet bármelyik fokozatát szeretnénk produkálni.

Bővebben...:

Ezt érdemes tudni a C-vitamin hatásáról

Tanulmányaidból te is tudod, hogy Szent-Györgyi Albert a paprikából vonta ki a C-vitamint. Egészséged megőrzése érdekében ezt érdemes tudni a C-vitamin hatásáról:

Bővebben...:

Így készíts házi citromlekvárt

A házi citromlekvár remekül illik a reggeli vajas kalácsra, de süteményekbe, és palacsintába is tölthető. Megmutatjuk, hogyan tudsz házilag citromlekvárt készíteni, tartósítószer nélkül.

Bővebben...:

Cukrozott zöld dió recept

A zöld dió egy remek csemege, megmutatjuk, hogyan kell elkészíteni a cukrozott zöld diót.

Bővebben...:

Végleges szőrmentesítés pro és kontra

Érdemes-e belevágni a végleges szőrtelenítésbe vagy maradjunk inkább a megszokott átmeneti megoldásoknál? Körüljártuk a témát!

Bővebben...: