csütörtök, 23 november 2017

A megfelelő mennyiségű rost fogyasztás előnye

A megfelelő rostfogyasztás elengedhetetlen a jól működő emésztéshez, az egészséges bélflóránk megőrzéséhez, illetve számos betegség megelőzéséhez. Ha elegendő rostot fogyasztunk kevesebb az esélye a cukorbetegség, a magas koleszterin és vérnyomás, szívbetegség és daganatos betegségek kialakulásának.

Az élelmi rostok között megkülönböztetünk vízoldékony és nem vízoldékony rostokat. Az előbbibe tartoznak például a pektinek, az utóbbiba a cellulózok. Táplálkozásunkban mindkettő szerepe fontos, hiszen mind a bélhámsejtek megfelelő védelme, mind a káros anyagok megkötése elengedhetetlen a béltraktusban. Emellett az említett rostok a teltségérzés fenntartásában, a vércukorszint egyensúlyban tartásában, a koleszterin megkötésében, a hasznos bélbaktériumok szaporodási felületének biztosításában, valamint a bélrenyheség visszaszorításában és a megfelelő anyagcsere kialakításában is részt vesznek.

Napi 30-40 gramm rostra lenne szükségünk naponta, melynek jó ha a felét fogyasztjuk, pedig nemcsak egészségünk védelméhez, de az elhízás elkerüléséhez is nagyon fontosak. Szervezetünkben a rost nagy mennyiségű folyadékot köt meg, ezért sokáig fenntartja a jóllakottság érzetét, lassabban szívódnak fel a szénhidrátok, ezáltal a vércukorszintünk is kiegyenlített lesz és nem tőrnek ránk evési rohamok. Tehát még a fogyókúránkat is elősegíti. A rostok kellő hasznosulását úgy érhetjük el, ha minimum napi 2-2,5 liter folyadékot iszunk fogyasztásuk mellett.

Ha rostban gazdag étkezésre gondolunk, elsősorban a teljes kiőrlésű gabonákból, búzából készült pékáruk jutnak eszünkbe, pedig léteznek más magas rosttartalmú gluténmentes alapanyagok, mint például a köles, hajdina, cirok, barnarizs-liszt vagy más maglisztek, illetve zab, alma, cukornád, és bambuszrost, melyekkel a rosttartalom növelhető. Az is jó megoldás lehet, ha a korábban bevált, de alacsony rosttartalmú összetevőket tartalmazó recepthez útifűmaghéjat, vagy a fent említett rostokból adunk. Használhatjuk őket még kenyerekhez, pékárukhoz, süteményekhez, sűrítésre egyaránt.

Nagyon fontosak a hüvelyesek, a brokkoli és a káposztafélék is, melyeknek ugyancsak magas a rosttartalma. Ne feledkezzünk még el az olajos magvakról sem, melyek a rost mellett értékes telítetlen zsírsavakat is tartalmaznak, amik gyulladáscsökkentőek és jó hatással vannak a bél nyálkahártyájára. Kevéssé ismert, szintén gluténmentes, kiemelkedő ásványi anyag források még quinoa, az amarant és a chiamag, mely jól passzol mindenféle gyümölcshöz, növényi tejekhez, joghurtokhoz, de saláták mellé is tálalhatjuk, vagy lisztjükkel sűríthetjük ételeinket.

 

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Ezen a héten a Feleségek...

Tovább a cikkhez
Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Imádják a nézők a Sztárban Sztárt

Az idei évad második legnézettebb...

Tovább a cikkhez
Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Mit tennél, ha vezetés közben felbukkanna a hátsó üléseden a Wellhello?

Különleges élményben lehetett...

Tovább a cikkhez
Kik az internetes zaklatók fő céltáblái?

Kik az internetes zaklatók fő céltáblái?

Kik az internetes zaklatók fő céltáblái?

A gyakori tévhittel szemben...

Tovább a cikkhez
Miért félnek a szülők egyedül hagyni a gyermeküket?

Miért félnek a szülők egyedül hagyni a gyermeküket?

Miért félnek a szülők egyedül hagyni a gyermeküket?

Manapság egyre terjedő nézet,...

Tovább a cikkhez
A nők vagy a férfiak egészségét javítja az időskori szex?

A nők vagy a férfiak egészségét javítja az időskori szex?

A nők vagy a férfiak egészségét javítja az időskori szex?

A gyakori szex – különösen,...

Tovább a cikkhez

Épp csak annyira laktunk jól, amennyire hisszük

Hiába kapunk ugyanannyit enni, mint mások, ha azt hisszük, kevesebbet ettünk, hamarabb leszünk éhesebbek – állítja egy friss kutatás.

Bővebben...:

A cirkadián ritmusunk is befolyásolja a hízásunkat

fogyókúra

A túlsúly és az elhízás az Egyesült Államokban járványként terjed. Korábban már összefüggésbe hozták a problémát a szegényes étrenddel, sőt azt is megállapították, hogy a nap későbbi szakaszában történő étkezés szintén hozzájárul a súlyfelesleg kialakulásához.

Bővebben...:

3 napos ananász diéta

ananász diéta

Közeleg egy fontos esemény, jó lenne leadni gyorsan pár kilót? Akkor a 3 napos villámgyors ananász diéta neked szól.

Bővebben...: