szerda, 13 december 2017

Ivóvíz: lehet túl sok a jóból?

A dehidráció az állóképességi sportot űzők ősellensége, és ezt mindenkinek, aki a vasárnapi New York City Marathonon indult, jelen volt a gondolatai között.

Egy életveszélyes kór, mely folyamatosan hizlal

A 14 éves Hannah Wilkonson már több mint 155 kg, mégis folyton éhesnek érzi magát. Az arizonai lány Prader-Willi szindrómában szenved, ami lényegében kóros falánkságot jelent.

A kamillatea használatának helyes útja

Nagymamáink gyakran emlegették a kamillatea jótékony hatásait különféle betegségek esetén, ám nem mindegy, hogyan készítjük el! A gyógyulás eléréséhez fontos a kamillatea használatának helyes útja.

Extraszűz olívaolajjal érdemes zöldséget sütni

Egészségesebb a zöldséget extraszűz olívaolajban megsütni, mint főzni, mivel így az ételben található antioxidánsok száma növekszik, ráadásul az olajban található fenolok a zöldségekre is átkerülnek. A fenolok és az antioxidánsok segítenek abban, hogy rákot és a diabéteszt elkerüljük.

Megkérdeztük: Milyen élelmiszerekkel erősítsük immunrendszerünket a megfázásos időszakban?

A betegségeket jobb megelőzni, s ebben legfontosabb segítőtársunk saját immunrendszerünk. Ha kellőképpen erős, akkor lehet, hogy észre sem veszünk egy megfázást vagy egy influenzafertőzést, mert tünetmentesen átvészeljük.

A nyugati országokban az emberek elsősorban az étrendkiegészítőkhöz fordulnak, ha erősíteni akarják immunrendszerüket, és kevésbé törik a fejüket azon, hogy milyen élelmiszereket illesszenek be a napi étrendbe, melyekkel szintén ilyen hatást érhetnek el. Pedig egy kis odafigyeléssel, nagyobb egészségtudatossággal pusztán az élelmiszerek helyes megválogatásával a lehető legtermészetesebb módon őrizhetjük meg egészségünket a szervezetünk védekezőképességét próbára tévő hideg évszakokban.

Melyek a leghatásosabb immunerősítő élelmiszerek? Erről kérdeztük a Semmelweis Egyetem Dietetikai és Táplálkozástudományi Tanszékének főiskolai docensét, Veresné Dr. Bálint Mártát.

- Legtöbben a C-vitamin pótlását tartják fontosnak, mint a megfázás ellenszerét, és igyekeznek is minél többet bevinni a szervezetükbe tabletták, illetve C-vitamin tartalmú gyümölcsök fogyasztásával. De ezen kívül milyen gyümölcsöket, illetve élelmiszereket érdemes a kosarunkba tenni, melyek hatékonyan erősítik védekezőképességünket a megfázásos időszakban?

 

- Érdemes tisztázni melyek a jelentős C-vitamin tartalmú gyümölcsök (pl. kivi, citrom, mandarin, grapefruit, narancs, fekete ribizli), zöldségek (pl. zöld és kaliforniai paprika, brokkoli, kelbimbó, karalábé, karfiol, fejeskáposzta, savanyú káposzta), melyek lehetőleg naponta többször, azonban egyszer nyersen is szerepeljenek az étrendben, pl. saláta, vagy lé formájában. Természetes forrásból biztosan nem lehet túladagolni a C-vitamint, tehát ezek biztonsággal fogyaszthatók.

Jó iránytű lehet a választásnál a gyümölcsök, zöldségek színét is figyelni, hiszen minél színesebb, (pl. piros, narancssárga, zöld, sötétlila) valamelyik, annál több a növényi fitonutriens, más néven biológiailag aktív növényi anyag, pl. flavonoid tartalma. A fitonutriensekhez több ezer vegyület tartozik, melyek egy részéről tudjuk, hogy antioxidáns hatásuk révén hozzájárulnak az immunrendszer védelméhez. Érdekességként, a növények ezeket a saját védelmükre termelik, de az emberi szervezetben is hatásosok. Ugyanaz igaz rájuk, mint a vitaminokra, természetes formában biztonsággal fogyaszthatók. Ide tartoznak, pl. a vörös áfonya, vérnarancs, sütőtök, spenót, kökény.

A szervezet a betolakodó vírusok, baktériumok ellen többek között a szabadgyökök képzésével védekezik. Gondot jelent azonban, ha a zsíros táplálkozás vagy a stresszes életmód miatt ezek mennyisége túlzott mértékben megnő. Ilyenkor hasznosak a táplálékkal elfogyasztott olyan anyagok, melyek antioxidánsként vagy gyökfogóként viselkednek, vagy szükségesek az antioxidánsok felépítéséhez.

Újabb kutatások szerint a jó D-vitamin ellátottság mellett ritkábban alakulnak ki légúti fertőző betegségek. Sajnos azonban a magyar lakosság 70-80 %-a D-vitamin hiánnyal küzd, elsősorban az éghajlati adottságoknak (napsütéses órák alacsony száma) köszönhetően. Ez az immunrendszer állapotára is hatással van. A D-vitamin dús élelmiszerek (pl. margarin, vaj, máj, tojás lazac) fogyasztása mellet, a téli-tavaszi hónapokban D3-vitamin tartalmú étrend kiegészítő szedése is ajánlott.

- A nyáron eltett kompótoknak, lekvároknak, szörpöknek milyen egészségvédő szerep jut a meghűléses időszakban?

- Sajnos, ezek C-vitamin tartalma már elég kevés, mivel a főzés és tárolás hatására az aszkorbinsav (C-vitamin) bomlik. Ezt a termékcsoportot ezért elsősorban finom ízük miatt fogyasztjuk. A gyorsfagyasztott készítmények esetén azonban más a helyzet. Ott a szüret ideális érettségi időpontban történik, és rövid idő alatt hűtőbe kerül a zöldség, gyümölcs. Így fogyasszuk ezeket bátran télen is.

- Vannak olyan élelmiszerek, melyek erősítik egymás hatását?

- A kukoricában, szójában, búzában található egyik fehérjealkotóból (glutamin) olyan anyag képződik, mely antioxidáns szerepet tölt be. Hasznosak továbbá az omega-3 zsírsavak is (megtalálható, pl. lazac, makréla, hering, szardínia, lenmagolaj), melyek többek között gyulladáscsökkentő hatásúak. A hagyma gyógyító hatása már a népi gyógyászatban is ismert volt, de mint kiderült, a fűszerek közül a kakukkfű, a rozmaring és a gyömbér is baktériumok szaporodását gátló hatással bír. A sokféle alapanyag felhasználása, a változatos készítési mód és fűszerezés garancia arra, hogy minden hasznos anyag a szervezetünkbe kerüljön, így az immunrendszer számára fontos építőanyagokhoz is hozzájut a szervezetünk.

- Hogyan készítsük el az élelmiszereket, hogy természetes vitamin – és enzimtartalmuk a lehető legkevésbé károsodjon?

- A legtöbb hasznos anyagot akkor tudjuk megóvni, ha rövid ideig pároljuk, vagy gőzben főzzük, esetleg hirtelen sütjük ételeinket. A zöldségek, gyümölcsök jó része nyersen is fogyasztható, pl. lé, saláta, ropogtatnivaló formájában.

 

- Mely a leghatásosabb szomjoltó az immunerősítés szempontjából?

- Az immunerősítő étrend fontos részét képezi, hogy elegendő mennyiségű folyadékot fogyasszunk. Ezzel védjük a szem-, az orr-, a szájnyálkahártyát a kiszáradástól, és így nehezítjük a kórokozók szervezetbe jutását. A téli időszakban a szokásos napi felnőtt adag nem másfél liter, hanem 2-2,5 liter folyadék a fűtés, vagy a kinti hideg levegő erős szárító hatása miatt. A víz, ásványvíz mellett, a teák (pl. zöld és fekete tea, bodza, csipke, menta, kamilla, hársfa), a 100%-os gyümölcs- és zöldséglevek hasznos anyagai segítik immunrendszerünk működését.

Szerző: Jáksó Nóra

Kövess minket Facebook oldalunkon is, ahol naponta friss cikkeket olvashatsz, és oszthatsz meg ismerőseiddel! >>>>>>>

Homonnay Zsolt miatt volt tanítási szünet fia iskolájában

Homonnay Zsolt miatt volt tanítási szünet fia iskolájában

Homonnay Zsolt miatt volt tanítási szünet fia iskolájában

A Budapesti Operettszínház...

Tovább a cikkhez
A „szeretlek” az egyik legnépszerűbb tartalom a Viberen

A „szeretlek” az egyik legnépszerűbb tartalom a Viberen

A „szeretlek” az egyik legnépszerűbb tartalom a Viberen

Az emberek egyre inkább...

Tovább a cikkhez
Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Turkálóból öltöznek a Feleségek luxuskivitelben sztárjai!

Ezen a héten a Feleségek...

Tovább a cikkhez
Buta sztereotípiák a szóhasználatunkról

Buta sztereotípiák a szóhasználatunkról

Buta sztereotípiák a szóhasználatunkról

A Twitteren feltűnő kulcskifejezéseket...

Tovább a cikkhez
Akkor fogyhatsz a legkönnyebben, ha ebben az időtartamban étkezel

Akkor fogyhatsz a legkönnyebben, ha ebben az időtartamban étkezel

Akkor fogyhatsz a legkönnyebben, ha ebben az időtartamban étkezel

A Cukorbetegség és Emésztési,...

Tovább a cikkhez
Ezzel gazdagítsd az étrended, ha csökkentenéd a vérnyomásod

Ezzel gazdagítsd az étrended, ha csökkentenéd a vérnyomásod

Ezzel gazdagítsd az étrended, ha csökkentenéd a vérnyomásod

Azért is érdemes omega-3...

Tovább a cikkhez

Készítsünk áfonyás pekándiós muffin keverékek gasztroajándékba!

Ha nincs, ötleted mit ajándékozz karácsonyra, készítsd el üvegbe, ezt az áfonyás pekándiós muffin keveréket gasztroajándéknak.

Bővebben...:

Így készíts karácsonyra almás lepényt

A karácsony klasszikus süteménye az almás sütemény. készíts te is egy finom fahéjas diós forró almás lepényt karácsonyra.

Bővebben...:

Erre figyelj, ha fenyőfát vásárolsz karácsonyra

A hagyományos karácsonyi ünnepségről nem hiányozhat a karácsonyfa. Megmutatjuk, mire figyelj oda, ha fenyőfát vásárolsz karácsonyra.

Bővebben...:

A napi öt étkezés a fogyás titka?

Előfordult már veled, hogy fogyókúraként szinte alig ettél és hízni kezdtél? Talán mégsem koplalásra van szükség, ha karcsúbb alakot szeretnél? Lehet, hogy a napi öt étkezés a fogyás titka?

Bővebben...:

Így szabadulj meg a kilóktól a citrom segítségével

Fogyókúra citrommal

A citrom olyan tápanyagokat és vitaminokat tartalmaz, amelyek segítenek többek között a felesleges zsír elégetésében. Lássuk hát, hogyan tudod a javadra fordítani ezeket a tulajdonságait, és elérni, hogy a citrom segítségével szabadulj meg a felesleges kilóktól.

Bővebben...:

Épp csak annyira laktunk jól, amennyire hisszük

Hiába kapunk ugyanannyit enni, mint mások, ha azt hisszük, kevesebbet ettünk, hamarabb leszünk éhesebbek – állítja egy friss kutatás.

Bővebben...: