csütörtök, 21 szeptember 2017

Hogyan táplálkozzunk, hogy csökkentsük a depresszió kockázatát?

A depresszió a mai társadalmak egyik leggyakoribb betegsége. Nem csupán egy „hangulati rendellenességről” van szó, hiszen az élet minden területén hátráltathat bennünket, ráadásul olyan súlyos betegségek kockázatát is fokozza, mint a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és az Alzheimer-kór.

Sajnos, a betegségre szedhető gyógyszerek hosszú távon komoly mellékhatásokat okozhatnak, ezért egyre inkább előtérbe kerülnek az alternatív, természetes módszerek, melyekkel a gyógyszerterápiát lehetne kiváltani. Ezek közül az egyik lehetőséget az élelmiszerterápia jelenti. E tekintetben eddig kevés tanulmány látott napvilágot, de azt már több kutatás is kimutatta, hogy az étkezéssel bevitt tápanyagok és a depresszió között van összefüggés. Az is bizonyított, hogy táplálkozásunk alapvetően befolyásolja kedélyállapotunkat. 

Lássuk, mely ételek fokozhatják a depresszió kialakulásának kockázatát, és mely élelmiszerek azok, melyek segíthetnek abban, hogy ez a betegség távol maradjon tőlünk!

 

A depresszió kockázatát fokozó élelmiszerek:

- a kereskedelemben kapható finomított élelmiszerek, cukrozott termékek, édes péksütemények (fánkok, croissant, sütemények), hamburger, kolbász, pizza, sör, és az erősen sült ételek

 

A kockázatot csökkentő élelmiszerek:

- zöldségek, gyümölcsök, fogyasszunk minél többet belőlük! Különösen jó lehet a spenót, a dinnye, az édes alma, a füge, a saláta, a barack, a gránátalma, a szőlő, a tök, a pisztácia, a zeller

- a teljes kiőrlésű gabonából készült élelmiszerek a már depresszióban szenvedő embereknél is pozitív hatást válthatnak ki

- fehérjeforrásként a tojás és a hal (onega-3-zsírsav forrás), valamint a sovány húsok, mint a csirkehús ajánlottak

- a tejfogyasztás is segíthet elűzni a depressziós hangulatot

- a fűszerek közül érdemes használni az oreganót, mely fokozza az agyi aktivitást, valamint a sáfrányt, melynek antidepresszáns hatása van.

- a mediterrán étrend főbb elemei: sok zöldség, gyümölcs, gabonák, olajos magvak, tejtermékek, olívaolaj és a tenger gyümölcsei

- egyes tanulmányok az édességet is ajánlják, mint a depresszió ellenszerét, de nem a cukrozott termékeket, hanem olyan élelmiszereket, melyekben a cukrok természetesen vannak jelen

 

És végül néhány jó tanács a mindennapi étkezéshez:

- fogyasszunk több melegítő hatású ételt (olajos magvak, vöröshagyma, fokhagyma, lencse, kukorica, köles, hajdina)

- főzéssel, párolással készítsük ételeinket, kerüljük az erős sütést

- ne fogyasszunk fanyar élelmiszereket

- étkezzünk mérsékelten, annyit együnk, amennyi az emésztésünknek megfelelő, azaz a gyenge gyomrúak ne egyék „túl” magukat, törekedjünk könnyen emészthető ételeket főzni

- a sószegény étrendről is bebizonyosodott, hogy nem csupán a magas vérnyomás csökkentésében és a csontok egészségének megőrzése szempontjából fontos, hanem a kedélyállapot javításában is.

És ne feledjük: nem csak a felnőtteknél, hanem a gyerekeknél is kimutatták, hogy bizony összefüggés van a jó minőségű, megfelelő étkezés és a mentális egészség között! Tehát miattuk is érdemes átgondoltan összeválogatni ételeinket.

Szerző: Jáksó Nóra

 

Otthagyta az élő adást Gianni

Otthagyta az élő adást Gianni

Otthagyta az élő adást Gianni

Élő adás közben kisétált...

Tovább a cikkhez
Hírekben erősít a 103.9 Sláger FM

Hírekben erősít a 103.9 Sláger FM

Hírekben erősít a 103.9 Sláger FM

A 103.9 Sláger FM őszi megújulása...

Tovább a cikkhez
Bódi Gusztiék vendégül látták Mr. President-et

Bódi Gusztiék vendégül látták Mr. President-et

Bódi Gusztiék vendégül látták Mr. President-et

Most csütörtökön a Sláger...

Tovább a cikkhez
Ez az olaj enyhítheti a cukorbetegek krónikus gyulladásait

Ez az olaj enyhítheti a cukorbetegek krónikus gyulladásait

Ez az olaj enyhítheti a cukorbetegek krónikus gyulladásait

Amerikai szakemberek azt...

Tovább a cikkhez
Hol sétálj, ha erősíteni akarod az immunrendszered?

Hol sétálj, ha erősíteni akarod az immunrendszered?

Hol sétálj, ha erősíteni akarod az immunrendszered?

Dr. Eeva Karjalainen, a...

Tovább a cikkhez
Ez a házi koszt meglepő előnye a konzerv bébiétellel szemben

Ez a házi koszt meglepő előnye a konzerv bébiétellel szemben

Ez a házi koszt meglepő előnye a konzerv bébiétellel szemben

Azok a kisgyerekek, akiket...

Tovább a cikkhez

Hogyan táplálkozzunk, hogy csökkentsük a depresszió kockázatát?

A depresszió a mai társadalmak egyik leggyakoribb betegsége. Nem csupán egy „hangulati rendellenességről” van szó, hiszen az élet minden területén hátráltathat bennünket, ráadásul olyan súlyos betegségek kockázatát is fokozza, mint a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség és az Alzheimer-kór.

Bővebben...:

Kultúra ősszel is!

Rövidülő nappalok, hűvös esték és reggelek jelzik, hogy vége van a nyárnak. Nemsokára sárgulni kezdenek a falevek, melyeken átszűrődő napsütés is melankolikusabb, mint eddig volt.

Bővebben...:

Hogyan ismerjük fel a hamis mézet?

A természet egyik legnagyobb ajándéka a méz. A szorgos méhek munkájának gyümölcsét emberemlékezet óta használjuk gyógyító tulajdonságaiért. Csakhogy a hamisított méztől nem várhatunk egészségjavító hatást! 2007-ben a multicégek nagyáruházainak polcain lévő mézek hetven százaléka bizonyult hamisnak!

Bővebben...:
Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Íme, a titok hogy gyönyörű virágzó muskátlink legyen nyáron

Mi a titok, hogy az erkélyen egész nyáron át gyönyörű, dúsan virágzó muskátliban gyönyörködjünk? Összeszedtünk néhány hasznos tippet, amelyeket betartva...

Tovább a cikkhez

Így kell lecsökkenteni a szénhidrát mennyiséget

A szénhidrátot manapság divat ősellenségként beállítani, így gyakorlatilag teljes szénhidrátmegvonás mellett próbálnak sokan kimerítő, megerőltető munkát végezni, ami nem csak lehetetlen, de káros is az egészségre. Nem szabad túlzásokba esned neked sem – így kell lecsökkenteni a szénhidrát mennyiséget:

Bővebben...:

Szeretnék lefogyni, hogyan kezdjek bele?

fogyókúra, diéta

Mindenkinek más a motivációja, mikor megfogalmazódik benne a kérdés: Szeretnék lefogyni, hogyan kezdjek bele? Van aki, azért próbálkozik, mert kellemetlenül érzi magát a bőrében, vagy az egészsége érdekében kell tennie valamit, és persze olyanok is vannak, akik divatból fogyókúráznak.

Bővebben...:

Paleo diéta jelentése

Paleo diéta

A paleo diéta jelentése egy összetett probléma. Sokan csak egy új divatirányzatnak, esetleg a felső tízezer divathóbortjának tekintik, pedig nagyon hasznos lenne, ha minél többen megismerhetnék.

Bővebben...:

Így kell lecsökkenteni a szénhidrát mennyiséget

A szénhidrátot manapság divat ősellenségként beállítani, így gyakorlatilag teljes szénhidrátmegvonás mellett próbálnak sokan kimerítő, megerőltető munkát végezni, ami nem csak lehetetlen, de káros is az egészségre. Nem szabad túlzásokba esned neked sem – így kell lecsökkenteni a szénhidrát mennyiséget:

Bővebben...:

Hány percig kell a tojást főzni ha…

Ha esetleg nem vagy konyhatündér, valószínűleg akkor is tisztában vagy azzal, hogy a tojás állaga főzés után többfajta lehet. A szakértők már réges-régen kikísérletezték, hogy hány percig kell a tojást főzni, ha lágy vagy kemény tojást vagy a kettő közötti átmenet bármelyik fokozatát szeretnénk produkálni.

Bővebben...:

Ezt érdemes tudni a C-vitamin hatásáról

Tanulmányaidból te is tudod, hogy Szent-Györgyi Albert a paprikából vonta ki a C-vitamint. Egészséged megőrzése érdekében ezt érdemes tudni a C-vitamin hatásáról:

Bővebben...:

Így készíts házi citromlekvárt

A házi citromlekvár remekül illik a reggeli vajas kalácsra, de süteményekbe, és palacsintába is tölthető. Megmutatjuk, hogyan tudsz házilag citromlekvárt készíteni, tartósítószer nélkül.

Bővebben...:

Cukrozott zöld dió recept

A zöld dió egy remek csemege, megmutatjuk, hogyan kell elkészíteni a cukrozott zöld diót.

Bővebben...:

Végleges szőrmentesítés pro és kontra

Érdemes-e belevágni a végleges szőrtelenítésbe vagy maradjunk inkább a megszokott átmeneti megoldásoknál? Körüljártuk a témát!

Bővebben...: